Ruim 140k km electrisch rijden

Ergens in april 2022 kreeg ik mijn Cupra Born, een volledig electrische auto. Nu, december 2024 staat er een 140.000km op de teller en kan ik zeggen dat ik wel aardig wat ervaring opgedaan heb met electrisch rijden. De Cupra Born is gemaakt op basis van de Volkwagen ID.3. Het deelt de aandrijflijn maar de carrosserie, de uitrusting en bijv. het multimedia systeem is net even anders. Ook het uiterlijk vind ik, een stuk minder saai dan van de VW ID.3
Radiusstress
In het begin had hier zeker last van, haal ik mijn bestemming wel, waar kan ik laden en dat beperkt je wel in het rijgenot. Maar na een paar maanden ben je er aan gewend, weet je wat het bereik is van je auto, weet je waar je kan laden en als die radiusstress achter de rug is begint het genieten. Van mijn woon-werk verkeer weet je de afstanden en eventuele laadplekken. Van de overige privéritten krijg je dat ook snel genoeg door. En zoals gezegd als de radiusstress achter de rug is kan het genieten beginnen. En dat doe je zeker met een volledige EV auto.
Afhankelijk van de buitentemperatuur en het soort ritten (stad/snelweg) raak je gewend aan de variatie in de radius. Ook daar leer je hoe je er mee om moet gaan.
Rijgenot
Het rijgenot (na de radiusstress) is geweldig. Het is lekker stil in de auto, het optrekken gaat lekker vlot en dat zorgt er voor dat je bijv. bij het invoegen op de snelweg veilig en snel die trage vrachtwagen voor kan blijven in plaats van er erachter te moeten aansluiten. De auto zti voor mij prima ook op de langere ritten. Ik stap uit zonder bijv. rugklachten. De uitvoering die ik heb heeft geen electrisch verstelbare stoelen maar uieraard wel stoelverwarming.
Onderhoudskosten
Waar electrisch rijden in uit springt zijn de geringe onderhoudskosten. In al de tijd dat ik de Born rij zijn er 1x 4 nieuwe banden onder gegaan en recentelijk zijn achterbanden vervangen. Er zitten de Michelin e-premacy banden onder en die bevallen goed. De van de fabriek uit gemonteerde Bridgestone banden waren na 20-30k al totaal versleten en totaal ongeschikt voor electrisch rijden. Ik heb in 3 maanden 2x lekke banden gehad tijdens snelwegritten wat voor mijn jongste dochter een heel nare ervaring was. Ik snap werkelijk niet wat Cupra bezielde om die Bridgestone banden te leveren. Wellicht waren ze goedkoop maar zoals gezegd, totaal ongeschikt voor electrisch rijden en zeker onveilig.
Naast banden is de auto een keer voor een software update naar de garage geweest en wilde het klepje waarachte de aansluiting voor de laadkabel niet meer open of dicht ging. Dat is netjes onder garantie vervangen en ook voor vervangend vervoer tijdes de software update en de 1e onderhoudsbeurt zijn niet in rekening gebracht.
Buitenland
In Nederland hebben we echt een geweldige laad infrastructuur. Met de diverse apps kan je altijd wel een snellaadplek vinden in de buurt. In België en Duitsland ligt dat helaas anders. Daar wordt een rit plannen ook plannen waar je onderweg kan laden. Ook hier zijn apps voor maar ik vind dat niet zo relaxt rijden. Vandaar dat we voor een vakantie in de belgische Ardennen en een keer een trip naar Duitsland we dat gedaan hebben met de benzine auto van mijn vriendin.
Conclusie
Volledig electrisch rijden is in Nederland heerlijk mede door de laad infrastructuur. Onderhoudskosten zijn zo beperkt dat ook al is het voordeel van de laadtarieven t.o.v. brandstoftarieven misschien grotendeels verdwenen het zeker kan lonen om electrisch te rijden. Een onzekere factor is de restwaarde maar ik denk dat de markt voor 2e hands electrische auto's gaat groeien mede doordat de brandstofkosten blijven stijgen en het goedkoop zijn in onderhoud. Geen olièn, bougies of verstuivers, geen filters enz.. Kortom als je geen >300 km per dag rijdt en hoofdzakelijk in Nederland vertoefd is electisch rijden heerlijk.