Het einde van een "tijdperk"

Het einde van een "tijdperk"
Skoda Karoq sportline 1.5

Toen

Ergens rond pasen 3 jaar geleden ontving ik de Cupra Born, een 100% elektrische auto en man man, wat heb ik daar van genoten. De souplesse tijdens het rijden, de stilte maar ook dingen als comfort en audio waren dik in orde. In die ruimte 3 jaar en zo'n 190.000km mee gereden en wat denk je, op 2 sets banden en een haperend laadklepje verder nooit problemen gehad of kosten voor onderhoud. Cupra had weliswaar ergens besloten om de auto standaard uit de rusten met goede Bridgestone banden die na nog geen 10.000km het één voor één begaven en stond zo met pech langs de snelweg. Dat was niet tof, maar sinds de Michelin e-primacy banden is daar verandering in gekomen en dat zijn gewoon uitstekende banden.

Nu

Sinds vorige week rij ik in een Skoda Karoq, een heuse 1.5l met maar liefst 150pk maar een koppel van slechts 250nm en een 7 traps DSG automaat. Dat is even wennen aan de herrie onder de motorkap waarvan je kwa acceleratie eigenlijk niet zo veel merkt. De Karoq is ruimer dan de Cupra Born, het is dan ook een SUV. Daarnaast heeft deze sportline uitvoering keyless entry, erg prettig en handig en miste ik op de Cupra Born maar ook de Karoq heeft geen indicators in de zijspiegels voor verkeer in de dode hoeken en mist ook een elektrisch bedienbare achterklep. Ook de audio in de Karoq is standaard en klinkt beduidend minder dan in de Cupra Born.

Het zal wennen worden in deze totaal andere auto maar elektrisch rijden werd te duur doordat ik veel km's op de snelweg maakte en dus geregeld aan de dure snellader hing. Hopelijk is de range bij een volgende EV groter en is dat niet meer nodig of zou de motor die op waterstof loopt (dus niet ev middens waterstof en een brandstofcel) eindelijk gaan doorbreken. De japanse automerken zijn daar al best ver mee. Wie weet over een paar jaar...